پیام پیک شرق

وبلاگ-کد لوگو و بنر
کسب درآمد زنبور عسل
زنبور عسل

منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم خوشتان آمده باشد
آرشيو
تير 1394
خرداد 1394
مرداد 1393
مرداد 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
نويسندگان
حامد
کد هاي جاوا


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 28701
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 28701
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

arrow
home
Gmail

Abbout
رباتی که با زنبورها حرف می‌زند  <-CategoryName-> 

زنبور رباتیکی به نام RoboBee توسط دانشمندان آلمانی در حال تکمیل است که می تواند بو بکشد، وز وز کند و حتی با زنبورهای عسل ارتباط برقرار کند.

به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه "فری" برلین موفق به ساخت زنبوری با ویژگی های زنبورهای طبیعی شده اند که به تازگی اولین تلاشها برای برقراری ارتباط با دیگر زنبورهای طبیعی به زبان زنبوری را تجربه کرده است.

زنبورها به برقراری ارتباط از طریق "حرکتهای دم جنبانی" شهرت دارند، حرکتی که طی آن زنبور به سوی جلو حرکت کرده و دم خود را به شدت حرکت می دهند. "کارل ون فریخ" رفتار شناس حیوانی و زیست شناسی است که در دهه 1940 موفق شد ارتباط میان طول و زاویه حرکات زنبورها را با فاصله و جهت منبع غذا که زنبور به تازگی آن را کشف کرده، درک کند.

اکنون "تیم لندگرف" از دانشگاه "فری" به همراه گروهی از محققان برلین برای زنبور رباتیک خود برنامه‌ای نوشته‌اند که می تواند حرکتهای دم جنبانی را شبیه سازی کند. RoboBee به انتهای میله ای متصل است که به رایانه وصل شده و حرکات زنبور را تعیین می کند. این میله همچنین به کمربندی متصل است که منجر به ارتعاش آن می‌شود، این ربات می تواند مانند زنبورهای واقعی به دور خود بچرخد، با بالهایش صدای وزوز ایجاد کند، رایحه و شهد گلها را جا به جا کند و حرارت آزاد کند.

محققان برای برنامه ریزی این ربات کوچک از حرکات واقعی 108 زنبور فیلم برداری کرده و تصاویر را به نرم افزاری وارد کردند که می توانست حرکات زنبور را در جزئیاتی بالا تحلیل کند. نتیجه به دست آمده از این نرم افزار یکی از پرجزئیات ترین تشریحاتی بود که تا کنون از این حرکات زنبورها انجام شده است.

RoboBee برای آزمایش نرم افزار جدید به دشتی در خارج از برلین برده شد. محققان گروهی از زنبورهای عسل را به گونه ای تربیت کردند تا از یک منبع تغذیه استفاده کنند و سپس این منبع را مسدود کردند. زنبورها گشت زنی برای غذا را متوقف کرده و در کندوهای خود باقی ماندند. سپس زنبورها با RoboBee مواجه شدند که به گونه ای برنامه ریزی شده بود تا با انجام حرکات ویژه زنبورها آنها را به منبعی دیگر هدایت کند که زنبورها پیش از این آن را نمی شناختند.

زنبورها در برابر RoboBee واکنش نشان داده و کندوی خود را ترک کردند اما به جای منبع جدید به سوی منبع قدیمی رفتند. در حال حاضر اینطور به نظر می رسد که این ربات می تواند زنبورها را به حرکت و جستجو برای یافتن غذاها وادار کند اما هنوز در اعلام آدرس درست ناتوان است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان اعلام کردند زنبورها در برابر RoboBee واکنش دفاعی نداشتند و آن را مانند یک زنبور واقعی پذیرفتند زیرا زنبورها در برابر مزاحمان و بیگانه ها با نیش زدن واکنش نشان می دهند. به گفته محققان زنبورها همیشه نسبت به حرکات دم جنبانی واکنش نشان نمی‌دهند، به جز در مواردی که منبع غذایی فردی آنها به اتمام رسیده باشد.


+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:رباتی ,که با زنبورها ,حرف می‌زند,ساعت 22:59 توسط حامد |
با زنبور عسل از شر بیماری ها خلاص شوید!  <-CategoryName-> 

زنبوردرمانی یکی از شیوه های طبیعی درمان در جهان است که از سال های بسیار دور در میان مردم یونان و چین متداول بوده و امروزه نیز به دلیل گسترش عوارض جانبی و آثار سوء داروهای شیمیایی به عنوان یکی از شیوه های درمانی کم خطر و غیرتهاجمی در اروپا و کشورهای آمریکایی شناخته می شود. در این شیوه درمانی که در سال های اخیر در کشورمان، نیز رایج شده است، متخصصان زنبوردرمانی از زنبور و فرآورده ها و تولیدات آن مانند عسل، ژله رویال، گرده گل و موم برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند. متخصصان زنبوردرمانی موفقیت این شیوه را در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های سیستم عصبی، ام.اس، زونا، روماتیسم، آرتریت و افسردگی به اثبات رسانده اند. این شیوه بی شک یکی از راه های درمان طبیعی است که بیمار را از مصرف داروهای شیمیایی و شیوه های درمانی طب رایج بی نیاز می کند. برای آشنایی بیشتر با این شیوه درمانی با دکتر «بهنام کاویانی وحید» محقق و پژوهشگر زنبوردرمانی به گفت وگو نشستیم تا جزئیات بیشتری را در این زمینه به دست آوریم.

 ● هر بیماری برای زنبوردرمانی مناسب نیست

درمانگران زنبوردرمانی برای ارائه این شیوه درمانی بیمارشان را مورد بررسی قرار می دهند و پس از معاینه بیمار و مطمئن شدن از وی ژگی های بدنی او برای پذیرش این شیوه درمانی، دست به کار می شوند. این درمانگران علاوه بر معاینه بیمار، شرح حال بیمار را می گیرند و درباره تغذیه او، عملکرد دستگاه گوارش و برنامه ورزشی روزانه وی اطلاعاتی را به دست می آورند و پس از مطلع شدن و مطمئن شدن از عملکرد مناسب دستگاه گوارش و برنامه ورزشی بیمار برای درمان او با شیوه زنبوردرمانی آماده می شوند. در عین حال آنها به بیمارانشان توصیه می کنند بعد از آغاز مراحل درمانی از قرار گرفتن در محیط های استرس زا پرهیز کنند.

 ● با نیش زنبور درمان شوید

درمانگران زنبوردرمانی، متناسب با نوع بیماری افراد از نیش زنبور، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبور عسل استفاده می کنند. این درمانگران تحت شرایطی خاص و کنترل شده با کمک نیش طبیعی زنبور عسل یا سم آن ، با تزریق سطحی وارد بدن می شود و برای درمان بیمار اقدام می کنند و سیستم ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی عملکرد این سیستم کمک می کنند. در حقیقت آنها با کمک سم نیش زنبور به تولید آنتی بادی هایی در بدن اقدام می کنند که می تواند توانایی سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد. به این ترتیب ، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سم نیش زنبور و پیشگیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله می کند و با تحریک این سیستم، مقابله با دیگر بیماری ها و اختلال های موجود در بدن از قبیل ام.اس قوت می گیرد.

● زنبوردرمانی؛ ام اس و آرتریت

زنبوردرمانی از جمله شیوه های درمانی طب مکمل است که در دهه های گذشته راهکارهای قابل تاملی را برای درمان و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری ام.اس در جهان ارائه کرده است. در سال های آغازین دهه ۹۰ طی نامه نگاری هایی که با یکی از درمانگران زنبوردرمانی با نام «ویلیام اسکات» در ایالات متحده داشتم با جزئیات جالبی درباره شیوه زنبوردرمانی و اثرات مفید آن بر درمان بیماری ام اس آشنا شدم. «اسکات» در نامه هایش به این نکته اشاره کرد که زنبوردرمانی شیوه مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به آرتریت، استئو آرتریت و ام اس است و می تواند نتایج چشمگیری را در روند درمان بیماری ارائه کند. او حتی نتایج برخی از تحقیقاتش را در این زمینه ارسال کرد و گفت با کمک زنبوردرمانی حتی می تواند دردهای ناشی از بیماری زنا، را به حداقل ممکن برساند.

● تاثیر زنبورها در تسکین دردهای قاعدگی

در جهان، درمانگران و محققان زیادی درباره تاثیر زنبوردرمانی برای تسکین و بهبود دردهای قاعدگی و درمان نازایی مطالبی را به رشته تحریر در آورده اند و از تاثیر زنبوردرمانی برای بهبود دردهای دوران قاعدگی، درمان نازایی و پیشگیری از بروز یائسگی زودرس صحبت کرده اند. آنها اگر چه تحقیقات مدون و وسیعی در زمینه آثار درمانی زنبوردرمانی ارائه ندادند اما در پرو ژه های درمانی خود به طور تجربی موفق به درمان و بهبود روند زندگی تعداد زیادی از مبتلایان به ام اس و نازایی شده اند. بسیاری از این درمانگران بر این باورند که تزریق زیرپوستی سم زنبور علاوه بر آنکه می تواند دردهای ناشی از دوران قاعدگی را تسکین ببخشد می تواند برخی از نازایی هایی که به دلیل عدم تخمک گذاری یا اختلال در تخمک گذاری زنان به وجود می آید را درمان کند.

● درمان اختلال های تنفسی با بره موم

علاوه بر عسل و سم زنبور عسل، فرآورده دیگری از زنبور عسل وجود دارد که از آن با نام «بره موم» یاد می کنند. این ماده که خاصیت ضدمیکروبی دارد می تواند در بهبود و درمان بیماری های میکروبی و ویروسی از قبیل سرماخوردگی ها، برخی از اختلال های تنفسی، گلو درد و برخی از عفونت ها موثر باشد. این محصول کندوی عسل در درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، گلودرد و ناراحتی های تنفسی تجویز می شود.

● بازسازی اعصاب آسیب دیده با سم درمانی

در شیوه زنبوردرمانی، درمانگر با کمک سم نیش زنبور که در جلسات درمانی از طریق نیش طبیعی زنبور یا تزریق سطحی به بیمارش ارائه می دهد، به ترمیم و بازسازی غلاف های میانی اعصاب که به دلیل بیماری دچار اختلال و اشکال شده، کمک می کند. در این حالت سم وارد شده به بدن با تحریک سیستم دفاعی و عصبی بدن به تسریع روند درمانی بیمار کمک می کند. در سال های گذشته بیماری مبتلا به ام اس داشتم که به دلیل پیشروی بیماری علاوه بر از دست دادن قدرت تکلم دچار ناشنوایی نیز شده بود. او با انتخاب شیوه زنبوردرمانی و دریافت نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، بعد از ۵ تا ۶ جلسه درمانی توانست توانایی تکلم خود را به دست آورد.

● توقف رشد سلول های سرطانی

در بدن همه انسان ها سیستمی وجود دارد که از آن با عنوان «مرگ برنامه ریزی شده سلولی» یاد می کنیم. به این ترتیب که سلول های بدن بعد از مدت زمانی مشخص به مرور ضعیف شده و از بین می روند و بر اساس برنامه ای خاص از بدن دفع می شوند. اما اگر روند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها دچار اختلال یا کندی شود این مسئله موجب ابتلا به سرطان می شود. تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد سم نیش زنبور با تحریک روند مرگ سلول ها و حذف به موقع آنها از بدن می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها در انسان پیشگیری کند. به این ترتیب با دریافت این سم می توان از حذف به موقع سلول ها مطمئن شد و احتمال ابتلا به سرطان را به صفر رساند.

● تسریع روند درمان سرطان سینه با زنبوردرمانی

مطالعات مختلفی وجود دارد که در آن به تاثیر زنبوردرمانی در تسریع روند درمان سرطان مجاری سینه اشاره شده است. در این تحقیقات ذکر شده ، زنبوردرمانی شیوه ای موفق است که می تواند مانع از تکثیر سلول های سرطانی در این مجاری شود و به عنوان یک عامل شیمی درمانی به بهبود روند درمان در بیمار کمک کند. این در حالی است که دریافت سم زنبور از طریق نیش زنبور یا تزریق سم این حشره می تواند طول عمر برخی از مبتلایان به سرطان به ویژه سرطان لنفسیت های خونی را افزایش دهد و کیفیت زندگی این افراد را بهبود ببخشد.

● این نکات را آویزه گوش کنید

پیش از تجربه شیوه درمانی زنبوردرمانی باید به نکات زیر عمل کنید. رعایت نکردن این نکات ممکن است خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد.

مصرف داروها یا فرآورده هایی حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و فرآورده های حاوی الکل حتی برای ضدعفونی کردن موضع دریافت تزریق به بیمار توصیه نمی شود و همواره به درمانگران پیشنهاد می شود برای ضدعفونی کردن موضع تزریق از مواد مشابه دیگر استفاده کنند، زیرا سم نیش زنبور با الکل به هیچ وجه سازگاری ندارد.

در دوران بارداری و قاعدگی نباید برای درمان به شیوه زنبوردرمانی اقدام کرد.

● این عوارض طبیعی اند

زنبوردرمانی عوارض درمانی دیگری نیز به دنبال دارد که بروز آنها در بدن چندان نگران کننده نیست. به عنوان مثال افرادی که بعد از زنبوردرمانی دچار اختلال خواب، خارش، گرگرفتگی یا حالت تهوع می شوند نباید نگرانی چندانی داشته باشند، زیرا این علائم از جمله عوارضی است که در غالب بیماران پس از دریافت سم زنبور چه به صورت طبیعی و چه به صورت تزریقی دیده می شود و بعد از مدت زمان یک تا ۲ روز از بین می رود یا توصیه های ساده ای برای تسکین آنها وجود دارد که از میان آنها می توان به تاثیر خمیر ماست و سدر برای کاهش میزان خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور اشاره کرد با استفاده از این خمیر می توانید التهاب، خارش و قرمزی ناشی از این شیوه درمانی را به حداقل امکان برسانید.

● این توصیه را جدی بگیرید

همه شیوه های درمانی چه در طب رایج و چه در طب مکمل با عوارض جانبی همراه هستند که متناسب با نوع و شیوه درمانی میزان این عوارض ممکن است به حداقل میزان خود برسد. شیوه زنبوردرمانی نیز یکی از این شیوه های طبیعی است که علاوه بر امتیازها و راهکارهای موثری که برای درمان بیماری ها دارد، می تواند عوارض جانبی ای را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد. گاهی افرادی که زنبوردرمانی می کنند با حالت هایی مانند سرگیجه، افت فشار خون، اختلال در تنفس، تهوع و استفراغ شدید، اختلال در دید، برون ریزی های سطح پوست و بی حالی و غش رو به رو می شوند. به توصیه درمانگران و متخصصان زنبوردرمانی هر فردی که بعد از زنبوردرمانی دچار یکی از حالت های زیر شد باید خود را در سریع ترین زمان ممکن به پزشک برساند.

● فهرست داروهایی که زنبورها می سازند

عسل خام نه تنها طعم خوبی دارد و سرشار از ویتامین B است، بلکه به علت داشتن خاصیت ضدباکتریایی برای درمان سوختگی و زخم ها نیز مفید است.

بررسی های اخیرمحققان کانادایی نشان می دهد مخلوطی از موم عسل و روغن زیتون ناراحتیهای پوستی و التهاب پوست را برطرف می کند و خوردن گرده زنبور باعث افزایش انرژی می شود. برای تسکین کمردرد و درمان آلرژی های فصلی نیز استفاده می شود.
 
زهر زنبور نیز دارای خاصیت ضد التهابی است و برای درمان آرتریت و ناراحتی مفصل مورد استفاده قرار می گیرد.
 
درمان با زهر زنبور به طور موفقیت آمیزی علایم ام اس مانند خستگی مفرط، مشکل دید و بی حسی را برطرف می کند.
 
ژل ملکه این ماده در غدد بزاق زنبور تولید می شود، ماده سفید و شیری رنگ است که برای برطرف کردن ناراحتی، خستگی مزمن و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل کاهش دهنده کلسترول، تقویت کننده سیستم ایمنی، افزایش دهنده میزان انرژی، کاهش دهنده سردرد بر اثر یائسگی است و مانع بروز پوکی استخوان و بهبود پوست می شود.
 
پروپولیس نوعی چسب تهیه شده از موم و شیره درخت است که برای به هم چسباندن و تعمیر لانه استفاده می شود این ماده خاصیت آنتی اکسیدان دارد به عنوان مرهم نیز استفاده می شود و می تواند علایم اسپاسم در بیماران ام اس را تسکین بخشد.

+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:با, زنبور, عسل ,از شر, بیماری ها ,خلاص شوید!,ساعت 4:45 توسط حامد |
  <-CategoryName-> 

 


+ نوشته شده در جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,ساعت 1:35 توسط حامد |
غارت و نحوه ی جلو گیری  <-CategoryName-> 

 

 

غارت و نحوه ی جلو گیری از آن:

وقتی مسئله ی مالکیت عسل در میان باشد زنبوران عسل،کمتر به مالکیت آن احترام میگذارند.طبیعت به زنبور عسل آموخته است که در همه جا در جستجوی غذا باشد و وقتی غذا را پیدا کرد خود را مالک آن می داند.زنبور عسل در جستجوی ماده ی شیرین،چون عسل،شهد،آب شکر،شیره ی میوه جات برخورد نماید آنهارا جمع آوری میکند.در بعضی مواقع که در طبیعت شهد کم میشود زنبور عسل سعی می کند به کلنی های دیگر دست برد بزند.اغلب کلنی های قوی کلنی های ضعیفرا مورد حمله قرار می دهند.

وقتی یک یا چند قاب استخراج شده از عسل را در اول فصل شهد به کندوئی بدهیم غارت را تحریک میکند.برای جلوگیری از این عمل باید سعی شود پس از استخراج عسل قابها خشک گردیده تا چنان حالتی را در کندو بوجود نیاورد.اگر چه زنبوران غارتگر در نهایت شفاف،براق  و نسبتا سیاه رنگ میشوند ولی در بعضی اوقات تشخیص رفتار ظاهری غارتگرها و سایرین مشکل می باشد.زنبوران غارتگر اغلب عصبی و معمولا "احساس گناه"میکنند.آنها جلوی سوراخ پرواز فرود نیامده و از برخورد با نگهبانان کندوها پرهیز میکنند.بعضی از زنبوران غارتگر اغلب مخفیانه،بدون توجه به نگهبانان کندو و معمولا تک تک وارد شده و عسل را مرتبا خارج میکنند.

زنبوران غارتگر پس از پر کردن معده ی خود از عسل از کندو خارج و در موقع پرواز پاهای عقب خود را بطرف جلو خم می کنند در حالیکه زنبورانیکه معده ی آنها خالی است و از کندو خارج می شوند پاهای عقب خود را بطرف عقب نگه می دارند.

وقتی عمل غارت معمول است اعمال زیر را می توان انجام داد:

۱-سوراخ پرواز را باید تنگ کرد.

۲-کلیه ی شکاف ها و سوراخ هایی را که احتمال ورود  زنبور غارتگر به کندو است بسته شود.

۳-قرار دادن تخته ای پهن در جلوی سوراخ پرواز تا از ورود مستقیم غارتگرها جلوگیری شود.در این حالت نگهبانان کندو بهتر می توانند از کندوی خود محافظت کنند.

۴-در غارتهای شدید میتوان کندوی مورد تهاجم را در انبوهی از علفهای سبز مخفی نمود.

۵-کندوهای ضعیف را باید در جاهای دیگری نکهداری کرد و در صورت احتیاج به غذا،غذا را باید صبح زود یا غروب در کندو قرار داد.از قرار دادن غذا در خارج از کندو باید خودداری کرد.

۶-وقتی یک کلنی شدیدا مورد حمله قرار میگیرد،این کلنی را میتوان به منطقه ی دیگری به فاصله ی حداقل ۳ کیلومتر از محل اصلی منتقل نمود و ضمن اطمینان از وجود ملکه و غذای کافی آن،سوراخ پرواز را کاهش داده و روی آن را با علفهای سبز پوشانید.در محل سابق باید یک کندوی خالی فقط با یک قاب که مقدار خیلی کمی عسل دارد قرار داد.پس از اتمام عسل معمولا غارت پایان می پذیرد.

عمل غارت در یک یا چند زنبورستان،علاوه بر اینکه سب از بین رفتن بعضی از کندوها میگردد،باعث انتشار و اشائه ی بعضی از بیماریها و آفات شده و خطرات جبران نا پذیری را بوجود میاورد که باید با تدابیر لازم از آن جلو گیری نمود.

منبع:کتاب پرورش زنبور عسل تالیف:رحیم عبادی و علی اصغر احمدی

 


+ نوشته شده در یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:,ساعت 1:20 توسط حامد |
ترکیبات زهر زنبورعسل  <-CategoryName-> 

 

ترکیبات زهر زنبورعسل :

1: خواص فیزیکی :

مایعی شفاف , دارای بویی تیز همانند عسل و طعم بسیار تند و قابلیت انحلال بالا درآب و اسید و عدم انحلال در الکل , و چگالی برابر با 1313/1 و PH آن تقریبا" برابر با 2/5 بوده و در درجه حرارت معمولی 70% از وزن خود را از دست می دهد. و میزان خاکستر آن27 /3% می باشد.

خواص زهر زنبور عسل در اثر گرم کردن آن در HCl یا NaOH از بین می رود. حلالیت زهر در KMnO4 و سایر اکسید کننده ها ضعیف می شود.

زهر زنبور عسل در برابر حرارت بسیار مقاوم است مثلا" با نگهداری آن در دمای  Cº100 به مدت ده روز تغییری در خواص آن پدید نمی آید. همچنین این ماده در مقابل سرما هم مقاوم است زیرا در صورت منجمد شدن خواص خود را به مدت چندین سال حفظ می کند.

2: درصد ترکیبات معدنی زهر زنبور عسل :

 

کربن

نیتروژن

ئیدروژن

گوگرد

کلسیم

منیزیم

فسفر

منگنز

46.3

13.3

7.56

1.65

0.26

0.49

0.42

0.04

 


+ نوشته شده در یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:,ساعت 1:19 توسط حامد |
معرفی کردن ملکه جدید  <-CategoryName-> 

 

معرفی کردن ملکه جدید به کلنی

 

گاهی پیش می آید که مجبور به تعویض ملکه می شوید. در این زمان شما چند کار میتوانید انجام دهید:

 

1 – گاهی پیش می آید که زنبورهای کلنی خود نیاز به تعویض ملکه را حس می کنند. در این هنگام آنها اقدام به پرورش ملکه نموده و ملکه را از بین می برند. در این صورت نیاز نیست که شما کاری انجام دهید زنبورها خود بصورت غریزی و خودکار این کار را انجام داده اند.

2 – در صورتی که شما خواسته باشید این کار را انجام دهید بایستی کلنی را یتیم کنید یعنی ملکه را از بین ببرید . در این حالت در صورتی که در کندو تخم روز وجود داشته باشند زنبورها اقدام به پرورش ملکه می نمایند . در صورت عدم وجود تخم روز در کلنی بایستی یک کادر تخم روز به کندو داد تا زنبورها اقدام به پرورش ملکه نمایند.

 

در دو روش بالا زمان کمی طولانی می شود یعنی مدت زمان پرورش ملکه به مدت زمان افزوده میشود و زمانی که ما خواسته باشیم که سریعا به کندو ملکه معرفی کنیم و شروع به کار کند بهتر است که از روشهای زیر استفاده شود .

 

1 –  از کندویی دیگر ملکه بگیریم و این زمانی است که خودمان در زنبورستان اقدام به پرورش ملکه نماییم .

2 -  ملکه را از بیرون خریداری نماییم.

 

برای معرفی کردن ملکه جدید به کلنی بایستی از قبل اقداماتی را انجام داد که در زیر به آن اشاره می شود.

 

1 - 24 ساعت قبل از معرفی ملکه جدید باید کندو را یتیم کرد و در صورتی که در کندو شاخون و جود دارد باید آنها را از بین برد چون در صورتی که در کندو شاخون وجود داشته باشند از پذیرش ملکه امتناع می کنند.

2 - قفس ملکه در دو طرف درهایش پلمپ شده است و بایستی آنها را بشکنیم .

3 - در داخل قفس معمولا 3 تا 4 زنبور کارگر را برای تغذیه ملکه قرار میدهند که باید این کارگران را بیرون کرد .

4 – قفس را در وسط کادرها قرار میدهیم .

 

یک طرف قفس از خمیر شکر پر شده است که در صورتی که کلنی ملکه را بپذیرد خمیر شکر را خورده و ملکه را آزاد می کنند .

48 ساعت پس از معرفی ملکه باید کندو را بازدید کرد و از پذیرش ملکه توسط کلنی مطمئن شد .

 


+ نوشته شده در یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:,ساعت 1:16 توسط حامد |
اهمیت زنبور عسل  <-CategoryName-> 

 

 
 شناختن زنبور و ارزش گذاشتن به آن فقط به خاطر عسل، نادیده گرفتن اهمیت اصلی حشره بسیار مفید و عدم درک ارزش حقیقی آن است. مواد غذایی مورد نیاز زنبور عسل برای ادامه زندگی و بقای اجتماع آن بر دو نوع است. اول مواد قندی که از شهد گلها بدست آمده و به صورت عسل طبیعی تهیه و ذخیره می شود و دوم مواد چربی و پروتئینی که این دسته از مواد، از گرده گل گیاهان توسط زنبور تأمین می گردد. در حقیقت شهد گلها هیچ اثری به طور مستقیم روی زندگی گیاهان نداشته و صرفاً مزدی است که گیاه برای جلب زنبور و انجام عمل گرده افشانی توسط او پرداخت می نماید. به این صورت که عمل گرده افشانی نیاز بسیاری از گیاهان موجود در طبیعت بوده و بدون آن هرگز قادر به تولید میوه و بذر نشده یا با کیفیت بسیار نازلی تولید خواهند نمود.
در آزمایشات مختلف برای تعیین نقش عوامل مختلف در گرده افشانی گیاهان مشخص شده که 1% مجموع گرده افشانی ها توسط باد، 6% آن توسط بقیه حشرات منهای زنبور عسل و 93 % باقیمانده را زنبور عسل به تنهایی انجام می دهد. در بررسی های مختلف ارزش گرده افشانی زنبور عسل را از حدود 60 تا 143 برابر ارزش تولیدات مستقیم کندو برشمرده اند. برای توضیح بیشتر اشاره می شود اگر ارزش کل تولیدات یک کندو را حدود 50 هزار تومان در نظر بگیریم با توجه به مطلب قبلی، ارزش افزوده ای که زنبور عسل در محیط ایجاد می کند حداقل برابر 3 میلیون تومان می باشد که اگر مقدار حداکثر بیان شده را در نظر بگیریم این مبلغ به 7 میلیون و 150 هزار تومان بالغ می شود. توجه کنید که این مقدار مربوط به تنها یک کندو می باشد و برای درک اهمیت زنبور عسل و نقش بسیار مهم آن در حفظ طبیعت و اکوسیستم تنها کافیست که به تعداد کندو های موجود در ایران اشاره شود که بیش از 2 میلیون کلنی می باشد.
در حقیقت از تمام جاندارانی که انسان از آنها استفاده می نماید مانند چهار پایان، طیور و حشراتی مثل کرم ابریشم، تنها زنبور عسل است که هیچ گونه رقابتی با غذای انسان (از نظر کشت علوفه مورد نیاز برای تغذیه) و نیز هیچ گونه زیانی برای محیط زیست نداشته و نقش بسیار مهمی در بقای محیط زیست و رشد و شکوفایی آن دارد. آیا می توانید نقش گوسفندان را در بروز سیل و نقش زنبور عسل را در جلوگیری از آن تصور کنید؟ شاید بدانید که گیاهان مرتعی نقش بسیار مهمی در نفوذ نزولات جوی در خاک و در نتیجه جلوگیری از جاری شدن آن ها و تبدیل شدن به سیلاب دارند . استفاده از مرتع به صورت غیر علمی و چرای بی رویه و خارج از حد ظرفیت آن توسط گوسفندان، باعث تخریب مراتع، و در مقابل گرده افشانی زنبور باعث بذردهی، ازدیاد و تکثیر گیاهان مرتعی و در نتیجه رشد و شکوفایی مراتع خواهد گشت.
 

 


+ نوشته شده در سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 14:25 توسط حامد |
انتخاب محل زنبورستان  <-CategoryName-> 

بخش انتخاب محل زنبورستان :
یکی از مهمترین نکات مدیریتی در پرورش زنبور عسل انتخاب صحیح محل استقرار زنبورستان است. شرایط مطلوب برای محل استقرار یک زنبورستان و محل استقرار کندوها
1 -
شرایط آب و هوایی :
به طور کلی شرایطی چون گرما یا سرمای بیش از حد تحمل زنبورها ، بارندگی پیوسته و زیاد ، هوای ابری در بیشتر اوقات سال یا فصل مورد نظر ، بادهای شدید ، هوای شرجی یا هوای غالبا مه آلود ، افزایش یا کاهش ناگهانی درجه حرارت هوا و آلودگی غیر تحمل هوا ممکن است چنان منطقه ای را برای استقرار زنبورستان نا مطلوب کند .
2 -
پوشش گیاهی منطقه :
به طور کلی گیاهانی چون توتون ، پنبه ،آفتاب گردان ، یونجه ، شبدر ، اسپرس ، بیدمشک ، گوَ ن ، آویشن ، خردل ، زعفران ، نخود ، لوبیا ، نعنا ، سیب ، گلابی ، مرکبات ، اقاقیا ، کاج ، گیاهان زینتی و طیف بسیار وسیعی از دیگر گیاهان زراعی ، باغی ، جنگلی و مرتعی منابع شهد و گرده برای زنبور عسل محسوب می شوند .
3 -
اهمیت وجود منبع آب سالم در اطراف زنبورستان :
زنبور نیز مانند سایر جانداران به آب به عنوان حیاتی ترین نیاز خود احتیج دارد .
4 -
بهداشت منطقه زنبورستان و اهمیت آن :
زنبور عسل نیز مانند سایر حیوانات به برخی از بیماری ها حساس است و متاسفانه بیشتر بیماری ها باعث انهدام بخش مهم یا تمامی کلنی های زنبور دار می شود و یا ضمن خسارت به زنبور دار معالجه می شوند . بنابراین اقتصادی ترین اقدام برای جلوگیری از ابتلای زنبورها به بیماری توجه زنبور دار به بهداشت منطقه است .
5 -
آلودگی های صوتی و بوهای نامطلوب :
مکان استقرار زنبورستان باید دست کم 2 کیلومتر از دامداری ها ، مرغ داری ها ، کارخانه های دباغی و دیگر مجتمع های تولیدی که بوی ناخوشایند در آن ها تولید می شود دور باشد . زیرا بوی بد زنبوران را فراری می دهد . زنبورستان ها هم چنین باید از نقاط پر سر و صدا مثل جاده های پر رفت وآمد ، کارخانه های پر سر و صدا و غیره به اندازه کافی دور باشند تا سرو صدا موجب هراس زنبورها و فراری شدن آنها نشود .
6 -
اهمیت دور بودن کافی زنبورستان از نقاط مسکونی :
زنبورها با توجه به شعاع پرواز خود ممکن است تا 12 کیلومتر از محل زنبورستان دور شوند . نزیک بودن زنبورستان به مناطق مسکونی ممکن است باعث مشکلاتی برای زنبور دار شود .
7 -
اهمیت رعایت فاصله زنبورستان ها از هم :
حداقل فاصله لازم به رعایت زنبورستان ها از یکدیگر در هر منطقه 6 کیلومتر است . چنانچه این فاصله کمتر شود بخصوص اگر منطقه پوشش گیاهی چندان خوبی نداشته باشد چند مشکل اساسی پیش خواهد آمد .
1-
تولید عسل کمتر در دو زنبورستان مجاور هم به علت کمبود منابع شهد و گرده 2- به علت گرده افشانی بیش از حد مورد نیاز بیشتر گل ها به میوه یا بذر تبدیل شده و تمام میوه ها قادر به دریافت مواد غذایی کافی نمی شوند و از کیفیت محصول کاسته شده 3- امکان رفتن اشتباهی زنبورهای یک زنبورستان به زنبورستان های دیگر و شیوع بیماری و غارت وجود دارد .
8 -
نیاز زنبورستان به حصار :
9 -
میزان نزدیکی زنبورستان به جاده :
برای دسترسی به وسایل نقلیه برای حمل و نقل ، بارگیری و تخلیه کندوها
10 -
بهترین مناطق استقرار یک زنبورستان :
بی تردید بهترین مکان استقرار یک زنبورستان در یک باغ یا مزرعه بزرگی است که محصول آن باید توسط زنبور عسل گرده افشانی شود. در این صورت علاوه بر تولید عسل برای زنبوردار محصولات کشاورز یا باغ دار هم به قدر کافی گرده افشانی می شود.
11 -
استقرار زنبورستان در کنار دریا یا رودخانه :
چنانچه زنبورستان در ساحل دریا یا رودخانه مستقر شود زنبورها برای نوشیدن و جمع آوری آب بطرف آنها رفته و معمولا جریان آب رودخانه یا امواج دریا بیشتر زنبورها را غرق می کند و به این ترتیب خسارت سنگینی به جمعیت کلنی ها وارد می شود .
12 -
سطح زنبورستان و استقرار کندوها روی پایه یا سکو :
سطح زمین زنبورستان باید دست کم 30 سانتی متر بالاتر از زمین های اطراف باشد.
13-
فاصله کندوها از هم در یک زنبورستان :
در یک زنبورستان رعایت فاصله 5/2 متر بین دو کندو ضروری است .
14-
مکان زنبورستان در رابطه با سمپاشی باغ ها و مزارع :
15-
جهت استقرار کندوها در زنبورستان :
چنانکه منطقه ای که زنبورستان در آن مستقر است بادخیز نباشد می توان کندوها را به گونه ای در زنبورستان مستقر کرد که سوراخ پرواز آنها به سمت مشرق یا جنوب باشد در این صورت با طلوع خورشید نور به سمت جلوی کندوها می تابد و زنبورها زودتر فعالیت روزانه را آغاز می کنند.در مناطق بادخیز سوراخ پرواز باید در جهت مخالف وزش باد باشد تا بخصوص در زمستان باد سرد به داخل کندوها وزیده نشود و در سایر مواقع نیز موجب ناراحتی زنبورها نشود.
16 -
محافظت کندوها از عوامل نامساعد جوی و محیطی :
17 -
مسافت مکان جدید زنبورستان تا مکان قبلی :
شعاع پرواز مفید زنبور عسل به 2 کیلومتر و شعاع پرواز دور آن به 6 کیلومتر و گاهی به 12 الی 5/13 کیلومتر می رسد. برای جلوگیری از مراجعت زنبورها به مکان زنبورستان قبلی مکان زنبورستان جدید تا قبلی باید بیش از 6 کیلومتر فاصله داشته باشد.
18 -
رابطه کندو و مساحت زنبورستان :
دیوارها نباید از 2 متر مرتفع تر و فواصل بین کندوها به میزان حداقل 5/2 متر از هم باید رعایت شود.
19 -
نحوه استقرار کندوها در زنبورستان :
محل استقرار کندوها در زنبورستان باید به گونه ای طراحی شود که زنبورهای پرواز کننده از کندوهای مختلف مانعی در جلوی زنبورهای دیگر نباشد به همین جهت در استقرار کندوها طرح هایی چون زیگ زاگ - مربع - گروهی - موازی و غیره ممکن است عملی گردد.
20 -
زنبورستان در مناطق گرمسیری :
زنبور عسل در حرارت 16 تا 32 درجه سانتی گراد در حداکثر فعالیت است و 34 تا 39 درجه سانتی گراد و 16 تا 8 درجه سانتی گراد به تدریج از فعالیت آنها کاسته می شود و در دمای کمتر از 8 درجه سانتی گراد و بیشتر از 39 درجه سانتی گراد از کندو خارج نمی شوند.


+ نوشته شده در شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 18:54 توسط حامد |
مطالب کلی در مورد زنبور عسل  <-CategoryName-> 

 

 

 

 

نژادهای زنبور



زنبور هندی Aspis Indica

کمی کوچکتر از زنبور عسل معمولی بوده ، قدر کارگرش 13 میلیمتر می‌باشد.

سلولهایی را که با موم در روی شانها درست می‌نماید از سلولهای زنبور عسل

کوچکتر هستند
.

زنبور درشت Apis Dorsata

در هندوستان و چین زندگی نموده و بزرگترین نوع زنبور عسلی است که تاکنون شناخته شده است.

به حالت وحشی زندگی کرده و در زیر شاخه‌های درخت شانش را می‌چسبانند.

سالانه چند بار از نقطه‌ای به نقطه دیگر کوچ می‌نمایند.



زنبور ریزApis Florea

از همه زنبورها کوچکتر بوده و فقط یک شان درست می‌کنند

که مثل زنبورهای درشت به زیر شاخه درخت می‌چسباند

به حالت وحشی در هندوستان و جنوب ایران یافت می‌شوند.



زنبور عسل معمولیApis Meaifica

همان زنبور عسل معمولی است که فقط آنها را در دهات و شهرها

برای تولید عسل در کندوها نگهداری می‌کنند.

خواصی را که از یک نژاد خوب باید انتظار داشت عبارتند از:

آرام باشند و نیش نزنند،

پر محصول باشند،

بچه به اندازه لازم بدهند،

گلهای شهددار را به سرعت پیدا کنند،

در مقابل امراض مقاوم باشند،

مصرف عسل زمستانی آنها کم باشد،

رشد سالانه‌شان را هر چه زودتر شروع کرده

و سریع به حداکثر رشدشان برسند.

از مهمترین نژادهای این زنبور می‌توان به

زنبور عسل اروپای مرکزی ،
زنبور سیاه ،
زنبور ایتالیایی قفقازی
و زنبور نژاد ایرانی نام برد.

آفات و بیماریهای زنبور عسل

از مهمترین بیماریها می‌توان به
لوک آمریکایی ،
لوک اروپایی ،
نوزما ،
کنه دونی
، یبوست ،
شپشک زنبور عسل
و کرم موم خوار اشاره کرد

 

 

 

براي خيلي ها اين سوال پيش مي آيد كه زنبورداري را از كجا بايد شروع كرد؟


1-بايد ابتدا خود را براي زنبور داري آماده ساخت و اين كار را بايد در فصل زمستان كه زنبور ها در كندو هستند انجام داد براي اين كار بايستي در اين فصل (زمستان) به مطالعه و تحقيق در مورد زنبورداري پرداخت و با نحوه زندگي و كار با زنبور عسل آشنا شد

 

2-خريد كندو در بهمن و اسفند و عدم خريد كندو در فصل پاييز زيرا كندويي كندوي خوبست كه در بهمن و اسفند داراي جمعيتي قوي باشد در صورتي كه در فصل پاييز اقدام به خريد كندو نماييد امكان شكست بسيار بالاست چون زنبورهاي پير و ضعيف در فصل زمستان از بين مي روند و مي ميرند و جمعيتي كه در پاييز در كندو ديده مي شود يك جمعيت حقيقي نيست

 

3-توجه شود كه كندو ها داراي ملكه باشند چون كندوهاي بي ملكه در فصل بهار كه شروع توليد نسل و تكثير كندوست افزايش جمعيتي نداشته و از بين مي رود در صورتي كه با كندويي بي ملكه مواجه شديد سريعا بايستي اقدام به ادغام كندو با يك كندوي قوي نمود

 

4-زنبورداري را با سه كندو شروع كنيد چون در صورتي كه يكي از كندو ها از بين رفت مايوس نشويد بهتر است كه تعداد كندو ها در ابتدا سه تا شش عدد باشد

 

5-هميشه جمعيت قوي و سالم خريداري كنيد منظور از جمعيت قوي در بهمن ماه اين است كه دو طرف شش تا هشت عدد از كادر ها را زنبور پوشانيده باشد

 

6-مخيط مناسبي براي نگهداري در نظر گرفته شود چون در محيطي كه عاري از گل و گياه مناسب باشد جمعيت بهره دهي نخواهد داشت

 

 

انتخاب محل زنبورستان


يکي از مهمترين نکات مديريتي در پرورش زنبور عسل انتخاب صحيح محلاستقرار زنبورستان است.
شرايط مطلوب براي محل استقرار يک زنبورستان و محل استقرارکندوها

 

1- شرايط آب و هوايي :

 

به طور کليشرايطي چون گرما يا سرماي بيش از حد تحمل زنبورها ، بارندگي پيوسته و زياد ، هوايابري در بيشتر اوقات سال يا فصل مورد نظر ، بادهاي شديد ، هواي شرجي يا هواي غالبامه آلود ، افزايش يا کاهش ناگهاني درجه حرارت هوا و آلودگي غير تحمل هوا ممکن استچنان منطقه اي را براي استقرار زنبورستان نا مطلوب کند .

2 - پوشش گياهي منطقه :

به طور کلي گياهاني چون توتون ، پنبه ،آفتاب گردان ، يونجه ، شبدر ،اسپرس ، بيدمشک ، گوَ ن ، آويشن ، خردل ، زعفران ، نخود ، لوبيا ، نعنا ، سيب ،گلابي ، مرکبات ، اقاقيا ، کاج ، گياهان زينتي و طيف بسيار وسيعي از ديگر گياهانزراعي ، باغي ، جنگلي و مرتعي منابع شهد وگرده براي زنبورعسل محسوب مي شوند.

3- اهميت وجود منبع آب سالم در اطراف زنبورستان :

زنبور نيز مانند ساير جانداران بهآب به عنوان حياتي ترين نياز خود احتيج دارد.

4- بهداشت منطقه زنبورستان و اهميت آن :

زنبور عسل نيز مانندساير حيوانات به برخي از بيماري ها حساس است و متاسفانه بيشتر بيماري ها باعثانهدام بخش مهم يا تمامي کلني هاي زنبور دار مي شودويا ضمنخسارت به زنبور دار معالجه مي شوند . بنابراين اقتصادي ترين اقدام براي جلوگيري ازابتلاي زنبورها به بيماري توجه زنبور دار به بهداشت منطقه است .

5 - آلودگيهاي صوتي و بوهاي نامطلوب :

مکان استقرار زنبورستان بايد دست کم2کيلومتر از دامداري ها ، مرغ داري ها ، کارخانه هاي دباغي و ديگرمجتمع هاي توليدي که بوي ناخوشايند در آن ها توليد مي شود دور باشد . زيرا بوي بدزنبوران را فراري مي دهد . زنبورستان ها هم چنين بايد از نقاط پر سرو صدا مثل جاده هاي پر رفت وآمد ، کارخانه هاي پر سروصدا و غيره به اندازه کافي دور باشند تا سرو صدا موجب هراس زنبورها و فراري شدنآنها نشود .

6- اهميت دور بودن کافي زنبورستان ازنقاط مسکوني :

زنبورها با توجه به شعاع پرواز خود ممکن است تا 12 کيلومتر ازمحل زنبورستان دور شوند . نزيک بودن زنبورستان به مناطقمسکوني ممکن است باعث مشکلاتي براي زنبور دار شود.

7- اهميت رعايت فاصله زنبورستان هااز هم :

حداقل فاصله لازم به رعايت زنبورستان ها از يکديگر در هر منطقه 6کيلومتر است . چنانچه اين فاصله کمتر شود بخصوص اگر منطقه پوشش گياهي چندان خوبينداشته باشد چند مشکل اساسي پيش خواهد آمد .
1- توليد عسلکمتر در دو زنبورستان مجاور هم به علت کمبود منابع شهد وگرده 2- به علت گرده افشاني بيش از حد مورد نياز بيشتر گل ها بهميوه يا بذر تبديل شده و تمام ميوه ها قادر به دريافت مواد غذايي کافي نمي شوند واز کيفيت محصول کاسته شده 3- امکان رفتن اشتباهي زنبورهاي يک زنبورستان بهزنبورستان هاي ديگر و شيوع بيماري و غارت وجود دارد.

8- نياز زنبورستان به حصار

9- ميزان نزديکي زنبورستان به جاده

براي دسترسي به وسايل نقليه براي حمل ونقل ،بارگيري و تخليه کندوها

10- بهترين مناطق استقرار يک زنبورستان :

بي ترديد بهترين مکان استقرار يک زنبورستان در يک باغ يا مزرعهبزرگي است که محصول آن بايد توسط زنبور عسل گرده افشاني شود. در اين صورت علاوه برتوليد عسل براي زنبوردار محصولات کشاورز يا باغ دار هم به قدر کافي گرده افشاني ميشود.

11- استقرار زنبورستان در کنار دريا يارودخانه :

چنانچه زنبورستان در ساحل دريا يا رودخانهمستقر شود زنبورها براي نوشيدنو جمع آوري آب بطرف آنها رفتهو معمولا جريان آب رودخانه يا امواج دريا بيشتر زنبورها را غرق مي کند و به اينترتيب خسارت سنگيني به جمعيت کلني ها وارد مي شود.

12-سطحزنبورستان و استقرار کندوها روي پايه يا سکو :

سطحزمين زنبورستان بايد دست کم 30 سانتي متر بالاتر از زمين هاي اطراف باشد.

13-فاصله کندوها از هم در يک زنبورستان :

در يک زنبورستان رعايت فاصله 5/2 متر بين دو کندو ضروري است.

14-مکان زنبورستان در رابطه باسمپاشي باغ ها و مزارع

15- جهت استقرار کندوها درزنبورستان

چنانکه منطقه اي که زنبورستان در آن مستقراست بادخيز نباشد مي توان کندوها را به گونه اي در زنبورستان مستقر کرد که سوراخپرواز آنها به سمت مشرق يا جنوب باشد در اين صورت با طلوع خورشيد نور به سمت جلويکندوها مي تابد و زنبورها زودتر فعاليت روزانه را آغاز مي کنند.در مناطق بادخيزسوراخپرواز بايد در جهت مخالف وزش باد باشد تا بخصوص درزمستان باد سرد به داخل کندوها وزيده نشود و در ساير مواقع نيز موجب ناراحتيزنبورها نشود.

16-محافظت کندوها از عوامل نامساعد جوي و محيطي

17-مسافت مکان جديد زنبورستان تا مکان قبلي

شعاع پرواز مفيد زنبور عسل به 2 کيلومتر و شعاعپرواز دور آن به 6 کيلومتر و گاهي به 12 الي 5/13 کيلومتر ميرسد. براي جلوگيري از مراجعت زنبورها به مکان زنبورستان قبلي مکان زنبورستانجديد تا قبلي بايد بيش از 6 کيلومتر فاصله داشته باشد.

18-رابطه کندو و مساحت زنبورستان :

ديوارها نبايد از 2 متر مرتفع تر و فواصل بين کندوها به ميزانحداقل 5/2 متر از هم بايد رعايت شود.

19- نحوهاستقرار کندوها در زنبورستان :

محل استقرار کندوها درزنبورستان بايد به گونه اي طراحي شود که زنبورهاي پرواز کننده از کندوهاي مختلفمانعي در جلوي زنبورهاي ديگر نباشد به همين جهت در استقرار کندوها طرح هايي چون زيگزاگ - مربع - گروهي - موازي و غيره ممکن است عملي گردد.

20-زنبورستان در مناطق گرمسيري:

زنبور عسل در حرارت 16 تا 32 درجه سانتيگراد در حداکثر فعاليت است و 34 تا 39 درجه سانتي گراد و 16 تا 8 درجه سانتي گرادبه تدريج از فعاليت آنها کاسته مي شود و در دماي کمتر از 8 درجه سانتي گراد و بيشتراز 39 درجه سانتي گراد از کندو خارج نمي شوند

 

 

 

زنبورداران- اسفاده از تلفن همراه= گمراهی زنبورها در مسیر

 

+ نوشته شده در شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 18:49 توسط حامد |
دشمنان زنبور عسل  <-CategoryName-> 

زنبور قرمز یا زنبور خرمایی, دشمن زنبور عسل

زنبور قرمز از خانواده Vespidae  و از جنس Vespa می باشد و رنگ آنها خرمائی است و از زنبوران عسل بزرگترند. این حشرات دارای دست و پای بلند و قطعات دهانی جونده قوی و دندانه دار هستند به طوری مه با حرکت افقی آرواره های سر زنبور عسل را از بدنش جدا می کنند.

این زنبوران معمولا لانه خود را در نزدیکی کندو ها ساخته و برای تغذیه و پرورش نوزادان از زنبوران عسل به عنوان مطمئن ترین منبع غذایی آماده استفاده می کنند. بعضی از انواع آنها به زور وارد کندو شده و با مقداری عسل خارج می شوند. اما گاهی زنبوران عسل به طور دسته جمعی به آنها حمله ور شده و با نیش زدن سبب مرگشان می شوند. گرچه آفت درجه دو محسوب می شوند ولی در بعضی نقاط خسارت فابل توجهی به کندو های زنبور عسل وارد کرده و گاهی موجب نابودی آنها می گردند.

دو گونه مهم آنها که در کشور ما وجود داشته و خسارت می زنند عبارتند از Vespe Orientalis و Vespa Crabro .

روش مبارزه با زنبور قرمز یا زنبور خرمایی :

این زنبور ها بیشتر در اوایل بهار و اواخر تابستان و اوایل پاییز تا سرد شدن هوا بیشترین خسارت را به کندو ها وارد می نمایند. بهتر است تا از اوایل شهریور ماه دریچه کندو را کوچک کنیم یا از دریچه هایی که سوراخ هایی دارند که فقط زنبور عسل می توانند از آنها عبور کنند استفاده نماییم تا زنبوران محافظ بتوانند به راحتی از ورود سریع و ناگهانی زنبور قرمز جلوگیری کنند و یا وقتی که تعداد زنبور قرمز زیاد شدند و زنبوران عسل نتوانند از کندو محافظت کنند باعث این نشود که به داخل کندو راه پیدا کنند و سبب کشته شدن همه زنبور های عسل با ملکه شوند و عسل باقی مانده را به غارت ببرند و یا کندوی ما را به لانه ای برای خود تبدیل نمایند. البته در اواخر تابستان به علت گرمای هوا تعدادی از زنبور های عسل در زیر و جلوی دریچه پرواز تجمع می کنند و این کار باعث می شود زنبور قرمز بدون هیچ درد سری آمده و یک زنبور عسل را برداشته با خود ببرد. برای این کار بهتر این است جلوی دریچه پرواز طوری نصب کنیم که فقط زنبور عسل بتواند از آن عبور نماید. ( یک چیزی شبیه  تله گرده گیر ).

یک راه دیگر مبارزه این است که با دنبال کردن مسیر پرواز آنها در هوا و کمی جستجو در اطراف زنبورستان محل لانه های  آنها را پیدا کرده و شب هنگام با یکی از سموم حشره کش قوی و یا با شعله افکن قوی آنها را نابود کنیم. البته شعاع پروازی این زنبوران 4 کیلومتر می باشد و در این مساحت جستجو کار سختی می باشد.

راه دیگر مبارزه استفاده از جگر سفید گاو می باشد. چون زنبور قرمز علاقه شدیدی به جگرسفید گاو دارد. با درست کردن تله هایی شما می توانید در هر نوبت تعداد 50 تا 150 عدد از زنبور های قرمز را نابود کنید. روش استفاده از گلدان و شعله افکن می باشد به طوری که شما یک سیم را از سوراخ گلدان عبور داده و جگر را در داخل گلدان به سیم بسته و با واژگونی گلدان و ثابت کردن آن در جایی نزدیک زنبورستان منتظر جمع شدن زنبور قرمز در زیر گلدان باشید. بعد با یک شعله با یک حرکت سریع زنبور های قرمز را بسوزانید. باید مواظب باشید که جگر پخته نشود چون دیگر نظر زنبور قرمز را به خود جلب نمی کند.

یک روش دیگر استفاده از تله لبنانی می باشد. اگر در محل شما این تله نبود شما خودتان می توانید این تله را بسازید.

وسایل مورد نیاز : یک بطری خالی نوشابه خانواده یک و نیم لیتری پلاستیکی با یک لوله پلاستیکی به طول 15سانتیمتر و قطر یک و نیم سانتیمتر.

نحوه ساخت : به این شکل است که لوله را برداسته و از وسط آن یک سوراخ به قطر 1 اینچ ایجاد می کنیم و از وسط بطری عبور می دهیم. برای هر دفعه استفاده مقداری جگر سفید در بطری می گذاریم و آن را در زنبورستان آویزان می کنیم با این روش در هر ساعت حدود 45 عدد زنبور قرمز را در بطری به دام می اندازید. باید توجه داشت که نباید زیاد جگر در بطری بماند که با خشک شدن و یا خراب شدن جگر دیگر زنبور قرمز به سمت بطری نمی آید

 


+ نوشته شده در شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 18:47 توسط حامد |
مطالب پيشين
» فواید عسل را بدانیم؟
» ژل رویال را دست کم نگیرید
» شما میتوانید در تمام شهر هاودر تمام وقت بیکاری خود درامد کسب کنید بافروش پنل پیامک از10 تا20 درصد س
» مراحل ساختن عسل
» اهمیت زنبور عسل در زندگی انسان
» قاب گير:comb remover
» كندوهاي بومي زنبورعسل
» ظروف شربت خوري زنبورعسل
» قاشقك ژله گير
» پريمويسهاي دستي بزرگ
» محافظ شاخون ملكه زنبورعسل
» انواع كندوي جعبه اي (مدرن)
» شگفتی های زنبور عسل
» ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل
» زنبورها و انسانها
» عسل جایگزین عالی برای شیرینیها
» طریقه مصرف ژله رویال زنبور عسل
» پرورش زنبور عسل با روش های مدرن
» زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن
» رباتی که با زنبورها حرف می‌زند


پيوندها


پنل ارسال انبوه پیامک بازرگانی کامپیوترآریان گستر گنابــــــاد به روز ردیاب جی پی اس ماشین ارم زوتی z300 جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زنبور عسل و آدرس shhd.Loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

پنل ارسال انبوه پیامک
بازرگانی کامپیوترآریان گستر گنابــــــاد
حواله یوان به چین
خرید از علی اکسپرس
دزدگیر دوچرخه
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com

کسب درآمدکسب درآمد