پیام پیک شرق

وبلاگ-کد لوگو و بنر
کسب درآمد زنبور عسل
زنبور عسل

منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم خوشتان آمده باشد
آرشيو
تير 1394
خرداد 1394
مرداد 1393
مرداد 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
نويسندگان
حامد
کد هاي جاوا


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 145
بازدید کل : 28710
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 145
بازدید کل : 28710
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

arrow
home
Gmail

Abbout
پريمويسهاي دستي بزرگ  <-CategoryName-> 

پرسموس دستي،نوعي چراغ نفتي تلمبه اي است كه تحت فشار هوا ذرات نفت را به صورت پودر قابل اشتعال پخش ميكند.از پريموس براي ضد عفوني كردن ابزار زنبورداري مانند كندو،طبقه،قابها و ساير ابزار و ديوار هاي انباري استفاده ميشود.ضمنا ان را جهت گرم كردن اب و جوشاندن ان و تهيه شربت شكر براي تغذيه زنبورعسل به كار ميبرند.شايان ذكر است كه انواع شعله افكن هاي گازي و نفتي و چراغ گازي پايه دار بزرگ و كوچكنيز وجود دارند كه براي اهداف بالا به كار مي روند.


+ نوشته شده در پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:پريمويسهاي دستي بزرگ,ساعت 1:28 توسط حامد |
محافظ شاخون ملكه زنبورعسل  <-CategoryName-> 

محافظ شاخون براي حفاظت ملكه ها قبل از تولد و به منظور جلوگيري از خراب كردن شاخون توسط ملكه هاي ديگر به كار مي رود.محافظ شاخون عموما از جنس پلاستيك وبا توري اي فلزي با شماره مش 8 مي باشد.اين محافظ ها استوانه اي شكل و به طول 5-4سانتي متر و به قطر 6/0سانتي متر و از سر مسدود و از انتها باز است.شاخون را از انتها داخل محافظ مي نمايند سپس شاخونها را داخل انكوباتور يا كلني هاي انكوباتور تا روز تولد ملكه ها قرار مي دهند.

 


+ نوشته شده در پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:محافظ شاخون ملكه زنبورعسل,ساعت 1:26 توسط حامد |
انواع كندوي جعبه اي (مدرن)  <-CategoryName-> 

ساختمان كندوي جعبه اي طوري است كه زنبورداز به راحتي قادر به بازديد كندو است.شانها در اين نوع كندوها متحرك بوده و مي توان با قرار دادن پايه مومي بر روي قاب و يا با اكستراكتور كردن قابهاي عسل و برگشت ان به كندو زحمت شان سازي زنبوران را به حداقل برسانيم.

از مهمترين كندوهاي جعبه اي مي توان نوع لانگستروت و نوع دادانت را نام برد.

كندوي لانگستروت:در سال 1851 توسط لانگستروت ساخته شد و هموفمان در ان تغيراتي دادومشخصات ان چنين است:

طول جعبه اين كندو از خارج506ميليمتر،عرض ان 416 ميليمتر و قطر جدار ان20الي22ميليمتر مي باشد و بنابر اين ابعاد داخا جعبه 462*372 ميليمتر خواهد بود و ارتفاع بدنه جعبه از روي تخته كف كندو 240الي243ميليمتر مي باشد.اگر بخواهند ضخامت كندو را افزايش دهند بايد قسمت داخل كندو يعني ابعاد 462*372 محفوظ بماند و از خارج بر ان اضافه شود.تخته كف به طول و عرض خارجي جعبه ساخته مي شود و در قسمت پايين معمولا با زوار چوبي كه به تخته كف و بدنه كندو از سه طرف عقب و طرفين نصب مي شود،در روي تخته قرار مي گيرد و ثابت مي شود و از جلو به عرض10 سانتي متر اضافه مي شود كه براي زنبورها تخته پرواز فراهم نمايد.با اين ترتيب ابعاد تخته كف به حدود416*606خواهد رسيد.سوراخ پرواز را با چوبي كه در قسمت جلو كندو قرار داده مي شود و در ان سوراخي به ابعاد8*9 ميليمتر به اندازه شبكه پرواز درست كرده اند تهيه مي كنند و زنبورها از اين سوراخ كه در قسمت جلو كندو قار دارد رفت و امد مي نمايند.مهمترين قسمت كندو كه بايد در ساختمان ان دقت شود قابهاي ان است.قاب كندو در قسمت بالا كه بايد به ديواره كندو تكيه نمايد داراي زايده اي در دو طرف مي باشد كه شاخ ناميده ميشود.چوب قسمت فوقاني  ان با شاخ داراي482ميليمتر طول و 20ميليمتر قطر مي باشد و قطر قسمت شاخ ان باريكتر يعني9ميليمتر مي باشد و عرض ان 18الي20ميليمتر در نظر گرفته مي شود و طول اين شاخ از هر طرف با محاذات قسمت داخلي قاب 23ميليمتر مي باشد.

چوبهاي طرفين قاب به طول 230الي232ميليمتر و به قطر 9يا10ميليمتر و به عرص35ميليمتر در ثلث بالا و27 ميليمتر در قسمت پايين مي باشد.چوب پايين قاب به طول 430به عرض 18الي20و به قطر 9الي10ميليمتر در داخل چوبهاي طرفين نصب مي شود و بنابر اين سطح داخلي قاب مربع مستطيلي به ابعاد203*430 را تشكيل مي دهد كه در ان پايه مومي براي زنبورها قرار خواهد گرفت.كندوي لانگستروت داراي 10قاب است.

كندوي دادان:با اندازه بزرگتري ساخته شده و در ان 12عدد قاب قرار مي گيرد و ابعاد داخلي قابهاي ان يعني مسطتيلي كه در ان موم قرار داده مي شود270*420مي باشد و بنابر اين اندازه جعبه و فاصله كادرها از جدار و قطر جعبه را بايد بدان اضافه نمود.

اندازه قابهاي اصلي يا قابهايي كه در طبقه قرار داده مي شود و كوچكتر است در كندوي لانگستروت  و دادان از اين قرار است:

نوع كندو

نوع كادر

اندازه داخلي

لانگسترت

كادر اصلي

203*430

لانگستروت

كادر نيمه قاب طبقه

120*430

دادان

كادر بزرگ يا اصلي

270*420

دادان

كادر نيمه قاب يا طبقه

135*420

فرق طبقه با بدنه كندو اين است طبقه داراي سوراخ پرواز نيست و در روي بدنه قرار مي گيرد.


+ نوشته شده در پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:انواع كندوي جعبه اي (مدرن),ساعت 1:21 توسط حامد |
شگفتی های زنبور عسل  <-CategoryName-> 

زنبور عسل برای تهیه یک کیلوگرم عسل، باید معادل هفت بار دور زمین پرواز کرده و 6000 تا 8000 گل را ملاقات کند.
30 تا 50 درصد کل رژیم غذایی بشر، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به وجود حشرات گرده افشان به ویژه زنبور عسل بستگی دارد.
زنبوهای عسل کارگر در فصل کار و کوشش (بهار و پاییز) خواب نداشته و روزها به جمع آوری شهد و شب ها به تغلیظ آنها می پردازند.
بعضی از موجودات برای بقای خویش، دیگران را شکار یا کشتار می کنند، در صورتی که زندگی و بقای زنبور عسل باعث بقا و تولید بذر در گیاهان می گردد


+ نوشته شده در چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:شگفتی, های زنبور عسل,ساعت 5:17 توسط حامد |
ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل  <-CategoryName-> 

*بدن زنبور عسل به طور متراکم از موهایی پوشیده است که دارای تارهای (Barbs) جانبی کوتاهی است. و به راحتی دانه های گرده را می گیرند.در چشم های مرکب و پاهای زنبور عسل،موهای صاف وجود دارد پاهای جلویی زنبور عسل در حاشیه ساق (tibia) موهای راست و خشن و کوتاهی را دارد و برای تمیز کردن چشم ها از گرده گل به کار می رود و برس چشمی (Eye bursh) می گویند.

*بالهای زنبور عسل در هنگام پرواز به وسیله قلاب هایی به هم درگیر می شوند و یا بال به نظر می رسند.و نوک این بالها مسیر شکل را طی می کند.ممکن است 400 بار در ثانیه مرتعش شوند.آرواره های زیرین mandibles در کارگران صاف برای جمع آوری گرده و ساختن شاخه ها به کار می رود. آرواره های بالایی maxillae مانند قاشقک های طویلی بوده و برای جمع آوری گرده های گل به کار می رود.


+ نوشته شده در چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:ساختمان, مورفولوژیکی ,زنبور عسل,ساعت 5:11 توسط حامد |
زنبورها و انسانها  <-CategoryName-> 

زنبورها چهرهٔ شاخصی در اساطیر داشتند و به عنوان الگویی برای جامعهٔ بشری بودند. به عنوان مثال در عهد باستان در خاور نزدیک، این حشره به عنوان پلی به عالم اموات شناخته میشده و در تزیین مقبره‌ها طرح این حشره استفاده میشده است.[۷]

با وجود اینکه این حشرات نیش دردناکی دارند ولی از جایگاه بالایی نزد انسانها برخوردار هستند. دلیل این جایگاه به احتمال زیاد بخاطر سودمندی در گرده‌افشانی و تولید عسل و همچنین شهرت آنها به عنوان موجودی کوشا میباشد. این حشره به طور منظم در تبلیغات برای اجناس بکار گرفته میشود.

اگرچه نیش زنبور برای افرادی که حساسیت دارند میتواند مرگبار باشد، تقریباً تمامی گونه‌های زنبور غیر تهاجمی بوده و اگر انسانها با آنها کاری نداشته باشند، هرگز نیش نخواهند زد. اغلب انسانها برای زنبورها خطرناک هستند و با آلوده کردن محیط زیست آنها به مواد سمی به آنها آسیب میرسانند.

در اندونزی لارو زنبور عسل را با برنج میخورند. به این صورت که با نارگیل رنده شده مخلوط و سپس در برگ موز پیچیده و در بخار آب می‌پزند.


+ نوشته شده در چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:زنبورها وو انسانها,ساعت 5:5 توسط حامد |
عسل جایگزین عالی برای شیرینیها  <-CategoryName-> 

محققان می گویند زمانی خواهد رسید که شیرینی و آب نبات و دیگر محصولات غذائی حاوی شیره ذرت (عصاره گرفته شده از نشاسته ذرت که عمدتا حاوی قند گلوکزاست) و دیگر شیرین کننده ها با محتوای قند زیاد یک جایگزین تازه با استفاده از عسل، که یکی از قدیمی ترین مواد شیرین کننده است ، داشته باشند.

به گزارش Science daily، دانشمندان دانشگاه ایلی نویز می گویند عسل بعلت برخورداری از سطح بالاتر آنتی اکسیدان ها که ترکیباتی مفید برعلیه سرطان ، بیماری قلبی و دیگر بیماری ها هستند ، می تواند جایگزین سالمتری نسبت به شیره ذرت باشد.به گفته نیکی اینکست استاد شیمی مواد غذائی ، عسل حاوی تعدای از ترکیبات آنتی اکسیدان است که بعنوان نگهدارنده عمل می کنند لذا جایگزینی مناسب برای برخی آنتی اکسیدان های سنتتیک است که بطور گسترده بعنوان نگهدارنده در چاشنی سالاد و دیگر غذاها بکار می روند.

عسل های تیره رنگ مانند عسل گندم سیاه بنظر می رسد بالاترین سطح آنتی اکسیدان ها را نسبت به انواع عسل با رنگ روشن دارند.

مطالعات قبلی صورت گرفته توسط محققان پیشنهاد می کند که سطح آنتی اکسیدان های ضد بیماریها در عسل می تواند به اندازه میزان موجود در برخی میوه ها باشد. منبع: عسل طبیعی هزارگیاه


+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:عسل ,جایگزین ,عالی برای ,شیرینیها,ساعت 23:12 توسط حامد |
طریقه مصرف ژله رویال زنبور عسل  <-CategoryName-> 

۱) روش اول: مصرف ژله رویال بصورت خالص، که بهترین روش  مصرف آن به این شکل از طریق زیر زبان قرار دادن مقدار کمی حدودا ۰٫۶ گرم  است.  یعنی مقدار معینی ژله رویال را در زیر زبان می گذارند و یا به صورت  قطره قطره امولسیونی از آن روی زبان می ریزند که امکان جذب سریع از طریق  خون فراهم می شود. در این شکل مصرف باید به وزن شخص توجه کرد. یک میلی گرم  ژله رویال برای واحد وزن (کیلوگرم) در روز توصیه می شود، که در سورت بسته  بندی به شکل کپسول نیز می توان آن را در روزهای مشخص و در نوع کپسولهای خاص  مصرف کرد.

بسته بندی های ژله در شرکت آبشن به شکل بسته های ۵ و یا ۱۰ گرمی است؛   که برای افراد عادی (باوزن حدود ۶۰ کیلوگرم) باید یک بسته ۱۰ گرمی در ۲۰  روز مصرف گردد. یعنی هر روز مقدار کمی (به اندازه ۰٫۵ گرم – اندازه یک  نخود) را در زیر قرار داده شود تا از طریق خون جذب شود. بدین ترتیب حداکثر  تاثیر را خواهد داست. با وارد شدن ژله رویال به دستگاه گوارش و جذب از طریق  روده ها تاثیر آن کمتر خواهد شد.

۲) روش دوم: مخلوط با عسل، در این روش ۳ گرم ژله در  ۱۲۵ گرم عسل مخلوط می شود. این عسل حدودا ۱۸ ماه قابل نگهداری است، که هر  روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را زیر زبان قرار داده تا با  بزاق مخلوط گردد. مصرف هر ۱۲۵ گرم عسل و ژله باید حدودا ۱۰ روز طول بکشد.

* ژله رویال در بازارهای جهانی به شکل مخلوط با آب، عسل، گرده و سایر  مکمل های غذایی عرضه می شود. ژله رویال به شکل کپسول و یا آمپولهای خوراکی  در بازارهای اروپایی و آمریکا متداول است، ولی در ایران فقط به شکل مخلوط  با عسل و یا خالص عرضه می شود.

ژله رویال در کرمهای صورت و ماسک های پوستی به عنوان ماده محرک و ضد  چروک و پیری بسیار بکار می رود و توصیه می شود که دو دوره درمانی درسال،  یکی در پاییز و دیگری در بهار هر یک به مدت ۲۰ روز باشد. برای هر دوره یا  به صورت خالص در بسته های ۱۰ گرمی و یا مخلوط با عسل که در ظرفهای ۱۲۵ گرمی  عسل مخلوط با ژله باید در این مدت مصرف شود. در مورد مخلوط با عسل بسته به  نیاز بدن می توان مقدار ژله آن را تا ۹ گرم افزایش داد.

متاسفانه مجامع و ارگانهای دارویی کشورمان شناختی از این ماده ندارند و  گرایش و حرکت عملی نیز در جهت شناخت و استفاده دارویی از این ماده تا کنون  انجام نشده است؛ و به علت عدم هماهنگی بین زنبورداران و مراکز بهداشتی،  تولید در سطح بسیار پایینی است و میزان تقاضا نیز به تبعیت از آن بسیار  محدود شده است.

موارد استفاده از ژله رویال یائسگی، ناتوانی جنسی، نازائی، خستگی مفرط، لک و چروک پوست، دیابت، تحریک  سیستم دفاعی بدن، تعادل هورمونی، مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی،  عدم فعالیت غدد درون ریز، انسداد شریان ها، کلسترول بالا، فشار خون، آسم،  کنترل وزن، استخوان های ضعیف یا شکستگی، کمبود رشد، عفونت مثانه، تورم، کم  خونی، مشکلات کبدی، سرطان، انواع آرتریت، کم حافظگی، سوتغذیه، خستگی روحی،  خستگی یا ضعف چشم ها، تقویت و نیروزائی زخم های داخلی و خارجی. منبع: عسل طبیعی هزار گیاه


+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:طریقه مصرف ژله رویال زنبور عسل,ساعت 23:10 توسط حامد |
پرورش زنبور عسل با روش های مدرن  <-CategoryName-> 

در حالی که پژوهشگران زنبور عسل با طیف متنوعی از  تحقیقات و فناوری ها از زنبورهای رباتیک با جنبش پربسامد گرفته تا اسکنرهای  DNA و آنالیزهای پزشکی قانونی دانه گرده حسابی سرگرم نشان می دهند، اما  پرورش دهندگان زنبور عسل باید دور از دنیای مدرن کماکان به سرکشی و رفت و  روب منبع تغذیه میراث قرن نوزدهمی  اهتمام بورزند.

در این بین، گروه سومی  نیز سرگرم زنبورهای عسل  هستند که می خواهند با ورود میکروفن، حسگرها و ریزرایانه ها به کندوهای  عسل، زمینه توسعه و بهبود این حرفه را فراهم کنند.

اما مشکل یا موانعی که این حرفه ۲۰۰ ساله را از تغییر و تحول و هماهنگی با لوازم پیشرفت روز بازداشته، در چیست؟

شاغلان این حرفه مسائل مالی را مقصر می دانند. به  رغم آن که زنبورهای عسل نقشی تعیین کننده در فر آیند گرده افشانی محصولات  کشاورزی به ارزش میلیاردها دلار ایفا می کنند، اما واقعیت این است که یک  کندوی عسل به طور معمول عسلی تولید می کند که ارزش خرده فروشی آن بیشتر از  ۱۰۰۰ دلار در سال نیست.

البته شمار معدودی پرورش دهندگان زنبور عسل خوش  اقبال وجود دارند که از سوی کشاورزان با پیشنهاد اجاره زنبورهای شان برای  گرده افشانی مواجه می شوند، اما با احتساب درآمدهای جانبی هنوز هم بودجه  کلی برای تجهیزات مدرن تجملی خیلی ضعیف است.

از همین رو، زنبورداران قادرند کار پیگیری سلامت و  عملکرد عسل سازی کارگرانشان را صرفا با توسل به برخی شیوه های ناکارآمد و  ناشیانه عملی سازند.

شاید این قبیل راه و رسم زنبورداری در گذشته  دورتر کارگر و ثمربخش بوده است، اما از این واقعیت نمی توان چشم پوشی کرد  که در دوران معاصر زنبورهای عسل از جانب بیماری ها، آفت کش های نباتی و  جانوری، چندپارگی فضای گیاه یابی و حتی بیماری مزمن مرموزی که صرفا به  اختلال فروپاشی کلونی معروف است، تحت فشار روزافزونی قرار داشته اند.

همین اواخر، محققان دانشگاهی طی همکاری تحقیقاتی با  کارشناسان جنگ میکروبی از کشف یک ویروس جدید و یک قارچ رایج خبر داده اند  که در کلیه کندوهای مبتلا به فروپاشی دیده می شوند، اما نتیجه گیری آنها  محل تردید و سوال دارد و اساسا به یک سرنخ علاج و درمانی اشاره ندارد.

با وجود چنین مخاطرات روزافزونی که فعالیت های  زنبورداری را به هدف آسیب پذیری بدل ساخته است، نیازمندی پرورش دهندگان  عادی زنبور عسل به مساعدت فناوری های برتر و شیوه های بهره برداری مطابق  دانش روز واقعا احساس می شود، اما موضوعی که در این میان روشن نیست، به  نحوه تأمین و استطاعت به خدمت گرفتن تجهیزات فناورانه از سوی پرورش دهندگان  مربوط می شود.

از قرار معلوم گروهی از مهندسان الکترونیک و  رایانه علاقه مند به پرورش زنبور عسل تلاش دارند با بهره گیری از تجارب  حرفه ای خود در زمینه تجزیه سامانه های رایانه ای و هوش مصنوعی وضعیت فعلی  این حرفه را تغییر دهند.

ماجرای طرح و نقشه های توسعه بخش آنها برای  زنبورهای عسل از این قرار است که می خواهند سایت اختصاصی خود را به پایگاه  مهندسی و قطبی در جهت توسعه ارزان فناوری های مناسب برای پرورش دهندگان  زنبور عسل بدل سازند که طیف متنوعی از طرح و پروژه ها را از ترازوهای کندوی  هوشمند گرفته تا ردیابی لیزری زنبورها در برخواهد گرفت.

به عنوان مثال، یک ترازوی کیفی ۲۰ دلاری که با ۵  تا ۱۰ دلار سخت افزار اسقاطی تقویت شده است، می تواند وزن تعداد زیادی کندو  را طی یک روز کنترل کند. این ابزار ساده و ارزان قیمت می تواند برآوردی  تخمینی از میزان عسل تولیدی زنبورها و همچنین برآوردی کلی از وضعیت سلامت  عمومی  کندو ارائه کند.

کارکرد ساده این ابزار نیز به نحوی است که کاربر  با میله اهرمی  که توسط یک کابل به ترازو متصل شده فقط یک طرف کندو را به  آرامی  بلند می کند و با فرض این که عسل و زنبورها به طور یکنواختی داخل  کندو توزیع شده اند، ترازو روی نصف وزن کندو به حالت موازنه درخواهد آمد.

طرح جالب توجه دیگری که ترازوی هوشمند کندو را هم  پشت سر می گذارد، پایش وزن کندو به صورت بازده فوری عملکردهای همزمان یا  همان زمان حقیقی است؛ به نحوی که همزمان نه تنها امکان اندازه گیری تولید  عسل را فراهم می کند، بلکه رهگیری ۲ رویداد عزیمت و ورود جمعی هزاران  زنبوری را که هر روز از یک کندو به منظور گشتزنی و یافتن گیاهان صورت می  پذیرد ، میسر می کند.

برای قطعه یابی ارزان این طرح می توان به طور  نمونه با پیاده کردن قطعات یک ترازوی حمام ۲۰ دلاری به ۴ کشش سنج کامل و بی  عیب دست یافت.

البته خروجی یک ابزار کشش سنج تحت فشار بار ثابت و  مداوم انحراف پیدا می کند و مهندسان گروه در پی کنار زدن این مشکل از راه  تمرکز بر اوج و فرودهای روزانه کندوها هستند که ایده ای ابتکاری ولی مستلزم  زمان و آزمایش بیشتر است.

با این اوصاف و صرف نظر از ایده ها، نحوه ساخت و  ارائه ادوات و تدابیر اتخاذی برای خروجی ارزان محصولات، آنچه در نهایت از  دل این برنامه توسعه بیرون می آید، کندوی مدرنی است که حضور بیگانه ها را  در هیأت افزارهای الکترونیکی تجربه می کند.

حتی این کندوهای جدید را می توان به صورت  مستعمرات مدرنی توصیف کرد که با کنترل اجتماع زنبورهای عسل و نفوذ به  اطلاعات سازمانی آن به تهیه گزارش می پردازد.

چنین کندویی قادر به گزارش وضعیت ورود و خروج  انفرادی زنبورها خواهد بود و چه بسا حسگرهای خارجی بتوانند محلی که زنبورها  گرده های خود را جمع آوری می کنند ردیابی کرده و در عین حال مشکلات و زحمت  هایی را که در این راه با آن مواجه می شوند، تعقیب و مشخص کند.

در حالی که حسگرهای بیرونی به کنترل و گزارش  عملکرد خارج از کندوی زنبورها مشغولند، حسگرهای داخلی نیز امور داخل کندو  را تحت نظر گرفته و اطلاعات سودمندی را فراهم می کنند.

گزارش وضعیت دما و رطوبت؛ تأمین داده هایی برای  تشخیص کنه، قارچ ها و سایر مهاجمان مزاحم و همچنین نگهداشتن صورتحساب تولید  عسل کندو از جمله وظایف حسگرهای داخلی است.

جالب توجه اینجاست که کار نظارت و سرپرستی تمام  بخش هایی که برای دست اندازی و اطلاعات گیری استفاده می شود به عهده تعدادی  ریزرایانه ارزان است. زنبورهای عسل حتی در زمستان و زمانی که کندو در  خفتگی به سر می برد نیز از کنترل و مراقبت در امان نیستند.

حضور یک میکروفن در این دوره می تواند شدت صوت  زنبورهای کارگر را پایش کند که برای تولید گرما جهت گرمایش بقیه کلونی  مشغول ورزش دادن عضلات بالشان هستند.

البته دست گذاشتن روی این حوزه از حیات کندوی عسل  و تخصیص فناوری های پایشگری مناسب آن از جمله مواردی است که پیش از طرح هر  گونه پیشنهاد و تجزیه و تحلیلی نیازمند جمع آوری داده های زیادی خواهد بود  و در عین حال از توجه و عزم جدی مهندسان این برنامه برای متحول کردن پرورش  زنبور عسل حکایت دارد.

در واقع اهمیت جستجو و کسب اطلاعات بیشتر از  کندوهای عسل برای ارائه راه حل های فناورانه به خود زنبورها و اهمیت حیات و  سازمان اجتماعی زندگی آنها برمی گردد.

به بیان دیگر در حالی که مهندسان از ابتدا با  تصمیم کاهش هر چه بیشتر زحمت کار زنبورها و پرورش دهندگان وارد این جریان  شدند، اما در عمل این حوزه کاری را به اندازه ای که تصور می کردند حوزه  استانداردی نیافتند که استنادپذیر و قابل فهم و پردازش از طریق رایانه  باشد. همچنان که مهندسان با مشکلات عملی فر آیند دیجیتالی کردن کندوهای عسل  و کنترل رایانه ای نبض حیات آن مواجه می شدند، بیش از پیش خود را گرفتار  معمای هوش زنبورهای عسل می یافتند.

در حالی که زنبورهای عسل به طور انفرادی صرفا از  مغزهای ابتدایی برخوردارند و تنها حدود ۶ هفته عمر می کنند، اما همین  ابرسازمان که یک دسته زنبور به حساب می آید قادر است در قبال مشکلاتی که  بندرت و به طور فوق العاده با آن مواجه می شود ـ مثل موقعیت کندویی جدید ـ  تصمیمات سریعی اتخاذ کند.

با این تفاصیل، برای مهندسان این برنامه که با پشتوانه ای از تجربه های مکرر در زمینه هوش مصنوعی پا به این عرصه گذاشته اند، هوش زنبورهای عسل به منزله چالش یا معمای بزرگی است که ابعاد کار را فراتر از تصور و پیش بینی های اولیه ترسیم می کند؛ کاری که جرقه اولیه آن از راه اندازی یک سرگرمی پرورش زنبور عسل زده شد و با تصمیم برای مهندسی کردن این حرفه در نهایت به برنامه ای برای توسعه فناوری های مناسب و ارزان پرورش زنبور عسل ختم شده است.

با این اوصاف، حضور کارشناسان با تجربه حوزه  الکترونیک و رایانه در پشت این برنامه که از قضا خود پیگیر پرورش زنبور عسل  هستند و افزون بر آن اتخاذ رویکردهای مثبت و ابتکاری برنامه به موارد مهمی   همچون پایگاه مرجع مجازی، توسعه ارزان محور و بازیافت ضایعات الکترونیک  همه حاکی از آن است که برنامه توسعه ارزان فناوری های مناسب پرورش زنبور  عسل طرحی جالب و توسعه بخش همسو با نیازهای اقتصادی و حرفه ای این شاخه مهم  کشاورزی خواهد بود که عمدتا به دلایل مالی از قافله هماهنگی و بهره مندی  از دانش و فناوری های روز جدا افتاده و کماکان به شکل سنتی و دستی بهره  برداری می شود.


+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:پرورش ,زنبور عسل ,با روش های مدرن,ساعت 23:9 توسط حامد |
زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن  <-CategoryName-> 

استفاده از سموم طبیعی در درمان بعضی امراض از دیر زمان ریشه در فرهنگ و تمدن بشری داشته و در این میان زهر زنبور عسل جایگاه ویژهای دارد. شواهد و قرائن دال بر آن است که بشر در قرون قبل از میلاد با درمان با زهر زنبور آشنا بوده است.بابلی ها و مصری ها و ایرانیان و رومی ها از جمله اقوامی بودند که از زهر زنبور عسل به منظور درمان امراض گوناگون استفاده می کردند. ژرمن ها و اسلاوها در قرون وسطی زهر زنبور عسل را برای درمان نقرس بکار می بردند و گرد خشک شده زنبور عسل را داروی مدر خوبی می دانستند.

امروزه برغم پیشرفتهایی که در کشور های پیشرفته در مورد صنعت پرورش زنبور عسل به طور اعم واستخراج زهر زنبور عسل و استفاده از آن در صنایع دارو سازی  به طور اخص صورت گرفته متاسفانه در کشورما ایران علارغم وجود امکانات و آب وهوای مناسب در بعد تحقیقاتی هم مطالب مربوطه هم بسیار کم و سربسته ای می باشند.

بر طبق آخرین اطلاعات موجود هر گرم زهر خشک زنبور عسل در بازارهای جهانی به قیمت ۳۰۰ مارک خرید و فروش می شود.

( معادل قیمت ۶ گرم طلا ) برهمین اساس منطقی به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش و به کار گیری نیروهای متخصص می تواند در آینده ای نه چندان دور سود زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته باشد.

فیزیولوژی دستگاه تولید زهر:

۱: سیستم ترشح زهر در زنبور عسل :

این سیستم از یک غدهء کوچک بازی و یک غدهء کوچک اسیدی تشکیل شده است . زهر از این دو غده ترشح شده و به داخل کانالهای زهر جریان می یابند. غدد زهری بسیار پیچیده و منشعب هستند . اجزای سازندهء زهراز سلولهای ترشحی ترشح و توسط کانالهای فرعی به کانال اصلی و ازآنجا به کیسهء زهر هدایت می شوند.

۲: چگونگی تولید زهر و عوامل موثر در آن :

کار غدد زهری در زنبور کارگربلافاصله بعد ازبلوغ شروع شده و حداکثر تولید آن ۲-۳ هفته ادامه می یابد اما ساخته شدن تمامی اجزای زهر در یک زمان انجام نمی شود. همچنین بین مقدار گرده موجود در طبیعت و تولید زهر رابطهء مستقیم وجود دارد به گونه ای معمولا” در فروردین و اردیبهشت تولید زهر افزایش می یابد. و در زنبوران تولید زهر در اثر تحلیل غدد زهری کاهش می یابد .

زنبوران کارگر جوان به محض خروج از جایگاهشان دارای ذخیرهء زهری  بوده که به تدریج افزایش می یابد این مقدار معمولا” در دو هفتگی به حداکثر مقدار خود می رسد . یک زنبور کارگر می تواند ۲-۳ میکرولیتر تولید نماید.

Apis Dorsata بیشترین مقدار زهر را نسبت بهApis Mellifira  تولید می کند ازهر ۱۰۰۰۰ زنبور ۱ گرم سم خشک بدست می آید. بطور کل غذاهایی که حاوی هیدرات کربن کمتر از مواد آلبومین دار در تولید زهر دخالت دارند.

۳: ساختمان نیش :

در زنبورهای کارگر و ملکه نیش اندام تخمریزی تغییر شکل یافته ای است که بصورت یک اندام دفاعی می تواند از بدن زنبور بیرون بیایید . علاوه بر این نیش ملکه در مکانیسم استقرارمستقیم تخم در داخل حجره ها نقش دارد. نیش بطور کلی از تغییر شکل پوست های حلقه های ۸ و۹ شکمی بوجود می آید.

طول نیش در زنبور عسل mm5-6 بوده که دارای ۱۴-۱۶ دندانه یا خار می باشد که پس از فرورفتن آن به داخل بدن مانع خروجش می شود.

۴: چگونگی نیش زدن :

این عمل در زنبورهای کارگر به ۲ صورت انجام می شود :

حالت (۱) : زنبور به آرامی و بدون عجله نیش خود را به داخل بدن انسان یا حیوان فرو کرد و پس از تزریق زهر آن را به آرامی خارج می کند.

حالت (۲) : زنبور به به سرعت حمله کرده و نیش خود را فرومی کند و در این حالت عموما” با توجه به ساختمان نیش که اره ای شکل می باشد بزر اثر تلاش برای خارج کردن نیش و فرار از خطر نیش به همراه کیسهء زهر و حتی روده هایش از بدن خارج شده و روی بدن موجود باقی می ماند این زنبور بعد از مدت کوتاهی می میرد .

نیش در حالت عادی بطرف شکم جمع شده و در صورت لزوم یک ماهیچهء مخصوص به خارج فرستاده می شود گنجایش کیسهء زهر  ۲/۰ – mg 3/0 است . فرو کردن نیش در داخل بدن دشمن توسط حرکات جلو و عقب رفتن و لرزش توام با فشار و بلاخره پمپاژ و خالی کردن زهر در محل گزش می باشد .

نیش همانند کمانی فنرمانند عمل می کند و از دو قسمت راست و چپ تشکیل شده است که حرکات این دو قسمت متقابل بگونه ای است که یک قسمت جلو رفته و قسمت دیگر عقب نشینی می کند . پس از جدا شدن نیش از بدن زنبور عضله هایی که باعث حرکات نیش می گردند باعث ادامه یافتن عمل پمپاز زهر به داخل بدن می شود


+ نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی ,و مصارف دارویی آن,ساعت 23:6 توسط حامد |
مطالب پيشين
» فواید عسل را بدانیم؟
» ژل رویال را دست کم نگیرید
» شما میتوانید در تمام شهر هاودر تمام وقت بیکاری خود درامد کسب کنید بافروش پنل پیامک از10 تا20 درصد س
» مراحل ساختن عسل
» اهمیت زنبور عسل در زندگی انسان
» قاب گير:comb remover
» كندوهاي بومي زنبورعسل
» ظروف شربت خوري زنبورعسل
» قاشقك ژله گير
» پريمويسهاي دستي بزرگ
» محافظ شاخون ملكه زنبورعسل
» انواع كندوي جعبه اي (مدرن)
» شگفتی های زنبور عسل
» ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل
» زنبورها و انسانها
» عسل جایگزین عالی برای شیرینیها
» طریقه مصرف ژله رویال زنبور عسل
» پرورش زنبور عسل با روش های مدرن
» زهر زنبور عسل , روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن
» رباتی که با زنبورها حرف می‌زند


پيوندها


پنل ارسال انبوه پیامک بازرگانی کامپیوترآریان گستر گنابــــــاد به روز ردیاب جی پی اس ماشین ارم زوتی z300 جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زنبور عسل و آدرس shhd.Loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

پنل ارسال انبوه پیامک
بازرگانی کامپیوترآریان گستر گنابــــــاد
حواله یوان به چین
خرید از علی اکسپرس
دزدگیر دوچرخه
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com

کسب درآمدکسب درآمد